Reizen met trein in India: welke klasse moet je kiezen?

Sleeper, chair car, second class AC, first class AC en dan nog een rits afkortingen zoals A2, S3 en H1. Zie je bij het zoeken van een trein in India de bomen door het bos niet meer? De treinklassen in dit land zijn inderdaad een stukje ingewikkelder dan bij onze eigen NS, dus heb ik ze voor je op een rij gezet.

Trein in India

First class AC (1A)

De duurste en meest luxe variant om per trein in India van A naar B te komen. De coupés van deze treinklasse beschikken over 2 of 4 bedden met een eigen wastafeltje en mogelijkheid om de deur op slot te doen. In alle klasses met AC (airconditioning) wordt de temperatuur centraal geregeld waardoor de ramen niet open kunnen. Het voordeel hiervan is uiteraard dat het koel blijft in hete zomermaanden en je geen last hebt van de overheersende stank op veel plekken langs het spoor.

Second class AC (2A)

Dezelfde opzet als first class, maar dan zonder wastafel en slot op de deur. Een hurk én westers toilet vind je bij de deur van ieder treinstel. Second class AC is mijn persoonlijke favoriet als het gaat om slaap- en langeafstandstreinen in India, mede omdat deze klasse de helft goedkoper is dan 1A. De verlichting en (extra) ventilator kun je zelf regelen – mits de rest van de coupe het ermee eens is natuurlijk. Ook is er een stopcontact beschikbaar, worden er lakens uitgedeeld en hebben alle bedden een kussen en eigen gordijntje. Je bagage (waaronder backpacks) kun je kwijt onder de banken.

In elke coupé van 2A zijn 2 banken met 4 zitplaatsen tegenover elkaar geplaatst die in de avond worden omgebouwd tot 2×2 bedden (upper en lower). Dat betekent dus dat als je een lower berth hebt, je pas kunt slapen als je medepassagier van jouw bank af is. Aan de andere kant van het gangpad zijn ook nog 2 stoelen/bedden beschikbaar die in de lengte van de trein zijn geplaatst. Deze worden side upper en lower genoemd. Fijne plekken voor als je met z’n tweeën reist, maar let er wel op dat je bed dan direct aan het gangpad grenst. Bovendien zijn deze bedden wat smaller dan in de coupé en heeft het bovenste bed geen raam.

Third class AC (3A)

Deze klasse is gelijk aan 2A, maar wat goedkoper omdat iedere coupé 6 in plaats van 4 zitplaatsen/bedden heeft. Dat betekent dat je overdag de bank met 2 anderen naast je deelt en ’s nachts een lowermiddle of upper berth hebt. Je kunt je wel voorstellen dat dat veel minder ruim en comfortabel is. Met name de middle berth is een plek die je koste wat kost moet vermijden!

AC chair car (CC)

De beste keuze om overdag te reizen. Deze treinklasse biedt airconditioning, een stopcontact en comfortabele verstelbare zitplaatsen in een 3-2-opstelling. De kwaliteit van de stoelen kan wat variëren, afhankelijk van hoe nieuw het treinstel is. Treinen die op korte- of middellange trajecten rijden, zijn veelal uitsluitend met chair cars uitgerust. Heb je de keuze tussen 2A/3A of een chair car, kies dan voor de laatstgenoemde, want dan hoef je niet één lange bank met andere passagiers te delen.  Boven alle zitplaatsen is een rek geplaatst voor bagage.

Chair car ac trein India
Een relatief nieuwe chair car van de Shatabdi Express op het traject Jaipur-Agra.

Op sommige treinen vind je ook een duurder executive chair car (EC). Dit is een soort 1e klas waarbij je betere stoelen krijgt die in een 2-2-opstelling staan. Tevens is er een maaltijd en drinken inbegrepen, al heb ik zelf twee keer met chair car gereisd waarbij ook een maaltijd was inbegrepen. Voor reizigers is EC de meerprijs t.o.v. CC dus niet waard.

Welke treinklasse in India
Een wat verouderde chair car, maar nog steeds met airconditioning, stopcontact en verstelbare stoelen.

Sleeper class (SL)

Op vrijwel alle langeafstandstreinen vind je een sleeper class, dat eigenlijk een kale variant van 3A is. De belangrijkste verschillen met 3A zijn dat het uiteraard goedkoper is, er geen airconditioning is (de ramen kunnen daardoor wel open), je geen lakens krijgt en je voornamelijk met locals reist. Dat betekent ook dat het drukker en minder schoon is. Perfect voor de avontuurlijke reizigers onder ons, maar zit je niet op zo’n extreem budget, dan is 2A of 3A een stuk comfortabeler.

Second class (2S)

De real India experience zoals je je wellicht voorstelt wanneer je aan treinen in India denkt. Deze overvolle treinstellen beschikken over plastic of houten banken waar je gegarandeerd een hernia van krijgt en worden bevolkt door arme Indiërs die met alle macht een plekje proberen te machtigen. Niet aan te raden voor de faint hearted, maar voor een paar uur overdag wellicht eens een leuke ervaring.

Second class trein in India
Drukte op het perron bij de niet-gereserveerde second class.

Afkortingen van treinstellen

Op je treinticket wordt je treinstel en zitplaats aangeduid met een afkorting van het treinstel, treinstelnummer en nummer van je zitplaats, bijvoorbeeld A2/23/SIDE LOWER. Op sommige stations wordt met borden op het perron aangegeven waar je moet instappen, op andere perrons ben je aangewezen op je eigen inschattingsvermogen. Op alle treinstellen staat de klasse vrij groot aangegeven, zoals A.C. 3 TIER of SECOND CLASS. Voor het treinstelnummer zul je wat beter moeten kijken: dit staat op een bordje op het treinstel. Hierbij worden onderstaande afkortingen gebruikt, gevolgd door een nummer, bijvoorbeeld A1 of S7. Gecombineerde klassen komen ook voor, bijvoorbeeld AB1.

  • H – First class AC
  • A – Second class AC
  • B – Third class AC
  • C – Chair car
  • E – Executive chair car
  • S – Sleeper
  • D – Second class (gereserveerd)
  • GS – Second class (niet-gereserveerd)

RelatedPost