Van Iran naar Dubai met de boot

Reis je naar het zuiden van Iran, dan wil je wellicht de oversteek maken naar Dubai of een van de andere Emiraten. Dat kan met het vliegtuig, maar met de ferry van Bandar Abbas (Iran) naar Sharjah (naast Dubai) is een stuk avontuurlijker. Mijn ervaringen en tips op een rij.

Ferry Bandar Abbash Sharjah

Ferry Bandar Abbas – Sharjah

De ferry tussen Bandar Abbas en Sharjah vaart slechts twee tot drie keer per week ’s avonds (21:00 uur) uit, dus het is noodzakelijk een en ander goed te plannen. Omdat de dienstregeling regelmatig wijzigt, kun je het beste vooraf contact opnemen met Iran Traveling Center voor de meest up-to-date informatie.

Bij dit reisbureau kun je tevens je ticket kopen. Je betaalt wat extra voor commissie, maar je krijgt daar wel heel goede service voor terug. Je ticket ophalen kan op het kantoor in Shiraz, of stuur een e-mail om te kijken wat de mogelijkheden zijn. In september 2015 kostte het ticket € 85 ($ 95).

Terminal in Bandar Abbas

De ferryterminal ligt zo’n 8 kilometer ten westen van het stadscentrum van Bandar Abbas en is alleen met de taxi te bereiken. Vertel de chauffeur dat je naar Shahid Bahonar Port en/of Valfajr-8 (de rederij) moet en hij weet waarschijnlijk wel de weg. De volledige naam van de terminal is Persian Gulf International Passenger Terminal of Shahid Bahonar Port.

In Bandar Abbas is verder niets te beleven en omdat deze stad het hele jaar door aanvoelt als een heteluchtoven (gevoelstemperatuur begin oktober: 52 graden), kun je het beste zo snel mogelijk de airconditioning van de ferryterminal opzoeken. Hier vind je tevens een restaurant voor een lunch en een winkeltje om je laatste rials uit te geven. Doe dit ook, want door de slechte waardering van deze munt is in het buitenland wisselen nagenoeg onmogelijk.

Ferry terminal Bandar Abbas
De ferryterminal in Bandar Abbas.

Circa 3 tot 4 uur voor vertrek start het inchecken. De bagage wordt gecontroleerd (al laten ze toeristen meestal met rust) en je ticket wordt omgewisseld voor een boarding pass. Het maximale gewicht voor bagage is 50 kg per persoon en de talloze Iraniërs die hun halve inboedel meeslepen, betalen daarvoor extra.

Ferry Bandar Abbas
Boarding pass voor de ferry.

Bij de paspoortcontrole wordt met name de geldigheid van je visum gecontroleerd. Onze (westerse) paspoorten werden ingenomen totdat alle passagiers gecontroleerd waren, maar we kregen ze netjes terug met een exit-stempel voordat we aan boord gingen.

In de haven zelf foto’s maken is overigens sterk af te raden vanwege de naastgelegen marinebasis; beperk je kiekjes dus tot binnen de terminal.

De ferry zelf

“Hello! Where are you from? Welcome to our boat. Here are 4 seats for you.” Ook op de ferry geen gebrek aan Iraanse vriendelijkheid en in mijn geval waren er slechts 50 passagiers op een capaciteit van 360. Dat betekende dus een hele rij stoelen voor jezelf, perfect om te slapen! Dat gezegd hebbende lijkt de oversteek me een verschrikking wanneer de boot wél vol is.

Ferry Bandar Abbas - Sharjah
Met een beetje mazzel heb je een hele rij voor jezelf.

De boot is verder wat je (waarschijnlijk) van een ferry gewend bent: 2 dekken voor voertuigen en daarboven een passagierscabine met een soort van vliegtuigstoelen naast elkaar. Op een tv kun je van Iraanse televisie genieten (inclusief ochtendgebed) en er zijn stopcontacten om elektronische apparatuur op te laden.

Wanneer iedereen aan boord is wordt direct avondeten geserveerd: rijst met kip in de vorm van een vliegtuigmaaltijd. Aan het verplichte kopje thee erna kun je niet ontkomen en ook ’s ochtends kun je zelf een (zeer licht) ontbijt ophalen.

Ferry Bandar Abbas Sharjah
Pech voor de vegetariërs (zoals in de rest van Iran).

De overtocht zelf was erg rustig met ruim voldoende gelegenheid om te slapen. Begin hier wel op tijd aan, want lichte slapers worden ongetwijfeld wakker van het ochtendgebed (zonsopgang) en kakelende Iraniërs. Op de ferry ben je als toerist – net als in de rest van Iran – een geschenk uit de hemel, dus verwacht van mannen danwel vrouwen veel vragen, foto’s en handjes schudden.

Aankomst in Sharjah

Enige vertraging bij vertrek is in Iran geen uitzondering, maar bij een normale oversteek ben je zo’n 11-12 uur later in de haven Sharjah. Het aanmeren en verlaten van de boot duurt een eeuwigheid en het daaropvolgende immigratieproces gaat niet veel sneller. Een voor een mag je je bij een balie melden, al heb je met een EU-paspoort geen visum nodig. De rivaliteit tussen zachtaardige Perzen en arrogante Arabieren wordt bij de immigratie overigens ook op een pijnlijke manier duidelijk.

Vanuit de haven kun je voor 10 AED (€ 2,50) met de taxi naar het busstation van Sharjah en vanuit daar naar Dubai (20-30 minuten) met een soort OV-chipkaart. Geld wisselen kan niet in de haven, maar taxichauffeurs accepteren dollars en in het naastgelegen havengebouw staat een pinautomaat.

Al met al is de ferry van Iran naar Dubai een zeer geschikt alternatief om te vliegen; weliswaar wat duurder, maar je krijgt er wel een leuke avontuur voor terug.